Ek wil nog nie naar huis nie! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anouschka Neve - WaarBenJij.nu Ek wil nog nie naar huis nie! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anouschka Neve - WaarBenJij.nu

Ek wil nog nie naar huis nie!

Blijf op de hoogte en volg Anouschka

14 April 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Hopelijk hebben jullie allemaal leuke Paas dagen gehad! Het is alweer even geleden, maar dat is het weekend waar ik mijn verhaal start. Wij zijn op eerste paasdag naar de kerk geweest. Dit is iets wat ik eigenlijk nooit doe, maar vooruit, met Pasen hoort het er toch een beetje bij. We hebben de Hilson kerk een bezoekje gebracht. Dat is een kerk waar veel gezongen wordt en nauwelijks wordt gesproken. Daarom trok deze kerk ons aan. Toen we binnen kwamen stond er muziek op, kei harde muziek. We liepen echt geen kerk binnen zoals wij die kennen, maar net een theater. Ook hadden we een bijzondere dienst, want er werden mensen gedoopt. Wat we toen zagen, heel apart. Er werden twee zwembaden de kerk binnen gereden en daarin werden de mensen één voor één onder water gedompeld. Een hele bijzondere ervaring.
Ook moesten we diezelfde zondag onze spullen inpakken. Maandag vertrokken we op vakantie. Dit kon, doordat de school 10 dagen dicht was vanwege Pasen. Een vakantie die ik niet gewend ben. We gingen de Garden Route rijden. Dat is een route van Kaapstad tot Port Elizabeth. Een prachtige route langs de kust (snelweg).

Maandagochtend zijn we vroeg vertrokken naar onze eerste activiteit in Mosselbay. Daar gingen we met Leeuwen lopen. De leeuwen waren vanaf jongs af aan opgegroeid met mensen. Ze waren niet plat gespoten (voor degene die dat denken). We kregen een grote stok mee, voor de veiligheid. Ook moesten we een contract ondertekenen, in geval van… Het zijn en blijven roofdieren! We zijn vertrokken met een kleine groep mensen en twee leeuwen. Het was een hele gave ervaring. Niet alleen de leeuwen waren leuk, ook één van de verzorgers was erg leuk! Woaw wat een knappe en aardige man was dat! Gelukkig dat we hierna verder reden naar Sedgefield na een kort praatje met hem, want we zagen hem alle drie wel zitten! In Sedgefield hebben we overnacht in een backpackershostel. Het was erg leuk! Dicht bij het strand, lekker gegeten bij kaarslicht en een hele mooie omgeving. In onze kamer stond een tweepersoonsbed en een stapelbed (kinderbed). Ik heb de hele nacht heerlijk met mijn voetjes tegen het einde van het stapelbed gelegen. Maar goed, dat gaf niks, het was maar voor één nachtje, en aangezien ik de kleinste van het drietal ben, was het logisch dat ik daar sliep.
De volgende dag reden we naar het lopen met olifanten. Ook dit was erg leuk. Dit beesten zijn groot! Ook wilden Veronique en ik graag op de olifanten rijden, maar dit was volgeboekt, dus er werd ons vriendelijk verzocht om op een andere dag terug te komen. Wanneer we zouden bellen, werd er een plekje voor ons vrijgemaakt! Zo gezegd, zo gedaan!
Na het bezoeken van de olifanten zijn we doorgereden naar Addo. Addo is een klein dorpje na Port Elizabeth. Dit was een behoorlijke rit van ongeveer 6 uur. Tijdens deze rit, kwamen we tot de conclusie dat er getankt moest worden. Maar aangezien we een afslag naar een tankstation hadden gemist en er daarna een lange tijd geen meer waren, moesten we gaan tanken in jawel, een township. Ook naar dit tankstation hebben we bijna een uur gezocht, want in Zuid-Afrika kunnen ze tankstations heel erg goed verstoppen. 3 zwetende meiden in de auto, want toen hadden we echt bijna geen benzine meer. Gelukkig net op tijd! Na een vluchtige stop, met de deuren op slot, reden we verder. We hadden het Kududu gastenhuis al opgebeld om te melden dat we later dan gepland aan zouden komen. Dit was allemaal geen probleem, deze vrouw was heel aardig en vertelde ons dat we aan mochten komen wanneer we zelf wilden. Ze zou op ons wachten. Ook begonnen we toch wat trek te krijgen tijdens de rit, maar een restaurant was op deze weg ook niet te bekennen. De vrouw van Kududu had ons verteld dat we moesten gaan eten bij Africanos. Een heel goed restaurant in de buurt van hun gastenverblijf. Dus wij op zoek naar Africanos. Daar heerlijk gegeten en daarna onze rit weer voortgezet. We moesten toen nog zo’n off road 40 kilometer rijden. Het was inmiddels ook al 21.00 uur en dus pikkedonker. Geen lantaarnpalen om ons heen, en jawel, alleen maar townships. Wij als drie bange kippetjes op het gemakje door gereden en uiteindelijk kwamen we aan bij Kududu. Sorry, paps en mams dat ik dit nog niet verteld heb. We zullen het nooit meer doen! Onze eerste conclusie was, nooit meer rijden in het donker! We waren er vooraf voor gewaarschuwd, maar daar luister je dan natuurlijk gewoon niet naar. Kududu was prachtig! Jammer dat we hier alleen maar een paar uurtje zijn geweest om te slapen en een heerlijk ontbijt. Vanaf kududu zijn we naar Addo Elephantpark geweest. Dit is een safari park. Zo’n 600 olifanten en nog 41 andere verschillende diersoorten. Helaas hadden we deze dag wat minder weer. Het was mistig en koud. De dieren zaten veel verstopt in de bossen. We hebben dus maar 2 dieren van de big 5 gezien. De olifant en de buffel. Verder hebben we zebra’s, kudu’s, struisvogels en everzwijnen gezien. Een kleine tegenvaller dus, maar het Addo park zelf was wel prachtig om te zien!
Na het Addo Elephantpark zijn we aan de terugweg begonnen. We reden naar onze eerste stop in Plettenberg. Hier hebben we twee nachten geslapen in een boomhut. De boomhut was heel mooi. Ook waren de eigenaren ontzettend vriendelijk. Toen we in Plettenberg aankwamen besloten we om uit eten te gaan, na het eten kwamen we terug in onze boomhut en zagen we op de muur een spin van ongeveer 10 cm groot. Zo’n spin had ik nog nooit gezien. Gelukkig ben ik niet bang voor spinnen en heb ik hem keurig van de muur verwijderd.
Na een nachtje goed slapen, zijn we naar de hoogste bungee brug ter wereld gegaan. Kim heeft gesprongen. Veronique en ik waren allebei ‘afgekeurd’. Ik vond het zelf heel eng en was vast beraden om het niet te doen. Na twijfelen besloot ik toch om het wel te doen. Na een korte medische keuring werd er aangeraden om achteruit te springen in plaats van vooruit. Dit is een sprong die niet veel voorkomt, maar alleen bij mensen met slechte knieën en enkels. Deze sprong hebben we op een videobeeld bekeken en deze was nog enger dan de normale sprong. Toen was voor mij de keus weer anders. Ik heb dus niet gesprongen. Achteraf gezien jammer, maar alle andere dingen die we op deze prachtige route hebben gedaan, maakten het allemaal goed!
Van de bungeejump zijn we naar Monkeyland geweest en daarna hebben we onze olifantenrit nog gedaan. Hierna weer uit eten geweest en terug naar onze boomhut. De dag erna zijn we weer verder gereden naar onze laatste stop. Hermanus. In Hermanus hebben we paard gereden door een heel mooi natuurreservaat. Ik had nog nooit paardgereden, dus ik vond het best een beetje spannend. Het ging heel goed en ik vond het geweldig! Paardrijden is zeker iets wat ik Nederland ga voorzetten.
De volgende dag hebben we nog een kijkje genomen in het dorpje Hermanus. Heel toeristisch met geweldige stranden. Na Hermanus zijn we verder gereden terug naar huis. Dit was nog twee uurtjes rijden. Ik heb deze laatste twee uurtjes gereden en ook de ring van Kaapstad hebben we overleefd. Dat is toch best een uitdaging. Als afsluiter van onze vakantie zijn we zondag naar de bioscoop geweest en zijn we lekker uit eten geweest bij ons favoriete restaurant (Ferrymans).
Maandag zijn we weer gestart op stage. Het was toch wel weer even wennen. Maandag begon gelijk druk. De gymdocent was alweer afwezig. Dus de hele dag weer alle gymlessen gegeven. Ook wel heel erg leuk! Vandaag heb ik een dagje voor mijn eigen klasje gestaan en morgen wordt het weer een dag gymles geven. Ook werd ik net gebeld door het bedrijf waar we onze auto hebben gehuurd. Er was een nieuw model beschikbaar, dus ze kwamen even langs om de auto om te ruilen. Van een Hyundai i10 naar een mega grote Volkswagen. Morgen even inrijden dus, maar na het rijden van die 1600 km over de Garden Route, moet dat goed komen!
Morgen gaat onze laatste maand alweer in. Onzettend jammer, de tijd gaat hier zo snel. Zoals de Afrikanen zouden zeggen: "Ek wil nog nie naar huis nie"!

Dikke kus en tot snel

• 14 April 2015 - 18:54

Ingrid:

wat een mooi verslag en geniet van alles wat je daar nog meemaakt.
    dikke kus van mij

• 14 April 2015 - 18:59

Papa:

Wat een belevenissen alweer. En ook allemaal heel spannend voor 3 jonge meiden.
    Maar ben trots dat je het toch maar allemaal doet.Geniet van de laatste weken
    En doe voorzichtig, zoals je dat alsmaar gedaan hebt!!!

• 14 April 2015 - 19:18

Marjolijn:

Allemaal super Anouschka ! Denk dat je straks, weer terug in Nederland, geen spijt van je reis zult hebben. Nog veel succes verder, xx

• 14 April 2015 - 21:18

Tante Mia:

Hoi Annouschka Wat een belevenisse en zo leuk dat jij er over schrijft , Zo als je weet geniet echt van jou verhalen en dat je al zo goed zuid afrikaans schrijf gappig maar het zal jou nie helpen dat je nie naar huis wil nie ,want het zal er toch gauw zijn hé, liefs tante Miaxxx

• 15 April 2015 - 16:06

Mama:

Hoi anouschka,
    Wat een geweldige reis heb jij gemaakt. Heel knap van je dat je dat allemaal doet. Ik ben heel trots op je. Over deze ervaringen kan je volgend schooljaar prachtige en vooral spannende verhalen vertellen aan je klas. Liefs mama

• 17 April 2015 - 13:02

Tante Sonja:

Hoi Anouschka,
    Prachtig verslag weer, we hadden er natuurlijk al een beetje van "geproefd" via de foto-apjes, maar toch weer leuk om te lezen.
    Geniet van je laatste weken, wat zal je een boel te vertellen hebben als je thuis komt. Zie er al naar uit!
    Liefs en dikke kus van ons 2.

• 17 April 2015 - 20:21

Lydia De Rooze:

Geweldig om te lezen Anouschka, mooie ervaringen en belevenissen, geniet er nog van je laatste maand.
    Groetjes uit de Cloosterstraat .

• 22 April 2015 - 19:49

Ome Paul En Tante Denise:

LEUK JE KAARTJE Anouschka prettig te horen dat je het daar zo leuk hebt, wij kijken er naar uit om je verhalen te horen, en je foto,s te zien, geniet er nog maar even van. VEEL LIEFS EN GROETJES VAN OME PAUL TANTE DENISE EN BART.

• 29 April 2015 - 09:21

Henriëtte:

Hallo Anouschka,

eindelijk eens tijd gemaakt om jullie blogs op te zoeken. Wat een verhalen, zeg! En ja, kan me voorstellen dat je nog niet naar huis wilt, er is nog zoveel te doen en te zien... en je voelt je er ondertussen ook wel thuis! Mooie en leuke foto's ook. Geniet er nog even van, voor je het weet is het echt voorbij. De tijd is omgevlogen, ik zie jullie nog staan in de gang bij het uitzwaaien ;) Nou, maak er wat moois van in dat laatste stuk en tot in Nederland!

Groeten,
    Henriëtte